Vanuit Ongehinderd zijn we continu bezig om de Ongehinderd app verder te optimaliseren. Daarom hebben we afgelopen periode een gebruikersonderzoek uitgezet. Op de online vragenlijst hebben we 1.083 reacties gekregen, met uit iedere voor de Ongehinderd app relevante doelgroep (rolstoelgebruikers, mensen die slecht ter been zijn, een visuele of auditieve beperking en/of assistentiehond hebben, en vrienden of familie van iemand met een beperking) voldoende respondenten. Hierdoor zijn de resultaten die uit het onderzoek naar voren komen ook representatief voor de gehele doelgroep. Om nog breder inzicht in de gegeven antwoorden te krijgen, zijn vervolgens een aantal respondenten benaderd voor een telefonisch interview over de gegeven antwoorden en het gebruiksgemak van de Ongehinderd app. De belangrijkste inzichten uit dit onderzoek delen we graag.
Belangrijke punten bij het beoordelen van de toegankelijkheid van locaties
Voor het bepalen van de toegankelijkheid van locaties vinden respondenten zowel objectieve informatie (foto’s van de locatie en/of voorzieningen en beoordelingen door professionals), als beoordelingen van anderen met dezelfde beperking belangrijk. De combinatie van objectief getoetste informatie door keurmeesters en de mogelijkheid om als gebruiker zelf beoordelingen te plaatsen in de Ongehinderd app wordt dus als waardevol ervaren.
Gebruik van de Ongehinderd app
De oproep voor het onderzoek is op verschillende manieren verspreid, zowel via directe communicatie vanuit Ongehinderd als via gemeenten en externe organisaties die zich ook inzetten voor toegankelijkheid of mensen met een beperking. Bijna de helft van de deelnemers aan het onderzoek is bekend met de Ongehinderd app, waarbij de meesten hiermee via social media kennis hebben gemaakt. Vooral onder rolstoelgebruikers is de app goed bekend.
De Ongehinderd app wordt het meest gebruikt om uitjes vooraf voor te bereiden, maar ook om spontaan locaties in de omgeving te zoeken als gebruikers op pad zijn. Naast inwoners die locaties binnen de eigen gemeente opzoeken, is de informatie in de app ook voor bezoekers erg relevant. Waarschijnlijk komt dit omdat zij nog niet zo bekend zijn met de locaties binnen de deze gemeente. Deelnemers zouden de app vaker gebruiken als er meer locaties in zouden staan.
Profiel in Ongehinderd app
Bijna de helft van de app gebruikers die onze vragenlijst invulden heeft een eigen profiel, dat zij vooral gebruiken voor het plaatsen van beoordelingen. De gebruikers die geen profiel in de app hebben, geven aan dat ze niet wisten dat dit kon of dat ze liever niet overal een profiel voor willen aanmaken. Er liggen dus kansen in het meer onder de aandacht brengen van de app, en het promoten van de meerwaarde bij het aanmaken van een eigen profiel.
Conclusie
De uitkomsten van het gebruikersonderzoek leveren belangrijke inzichten op, zowel om de Ongehinderd app inhoudelijk als qua gebruiksgemak te kunnen verbeteren. Bij Ongehinderd gaan we hier komende tijd mee aan de slag om de app te verbeteren, zodat deze nog beter aansluit bij de wensen en behoeften van gebruikers.
Daarnaast willen we de Ongehinderd app graag samen met u als gemeente meer bij inwoners onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld door hen te infomeren welke voordelen de app biedt en het actief plaatsen van beoordelingen te stimuleren. Mocht u hier nog vragen over hebben dan kunt u altijd even contact met ons opnemen via meike@ongehinderd.nl of via 040-7803333.