Rike van den Beld werkt al 23 jaar in de reisbranche en vertelt over de toegankelijkheid binnen deze industrie. Rike vertelt vanuit haar eigen ervaringen in de reiswereld over de kansen voor ondernemers; er ligt een grote potentiële markt! Maar ook over de samenwerking met Ongehinderd en uitdagingen en kansen omtrent toegankelijkheid in de reisbranche. Hierbij nemen we u mee in de ‘reis’ van dit inspirerende gesprek.
“Iedereen verdient het om een mooie reis te maken”
aldus Rike, die sinds 12,5 jaar als persoonlijk reisagent werkt. Je kunt dus wel zeggen dat ze aardig wat meters gemaakt heeft en volledig thuis is in de reiswereld. Ze richt zich mede op reizen voor mensen met een beperking. Nieuwsgierig naar Rike haar beweegredenen, vertelt ze dat een collega van haar de interesse voor deze doelgroep gewekt heeft. “Zijn verhaal ging als een olievlek, vele collega’s, maar ook leveranciers werden geraakt door zijn verhaal, enthousiasme en drive.”
“Mensen met wat voor beperking dan ook, hebben ook dromen. Ook zij willen zien, beleven en zich inclusief voelen. Niet enkel vanaf de zijlijn toekijken.”
Een collega van Rike uit Engeland, Richard Thompson, kreeg achttien jaar geleden zelf een beperking door een ongeluk. Vervolgens is hij zich als reisagent gaan richten op reizen voor mensen met een beperking. Er was veel vraag naar, waardoor deze reizen zijn core-business zijn geworden. Inmiddels geeft hij ook cursussen voor reisagenten. “Nadat ik deze cursus gevolgd had, was ik overtuigd. Het gaat om reizen toegankelijk maken voor iedereen. Beter gezegd, inclusief. Je wilt immers meer dan alleen in je hotel zitten; je wilt erop uit!”
“Het gaat ook om de mindset, de vele mogelijkheden die er zijn. Een droomreis voor iemand met een beperking is ook echt mogelijk.”
Reizen voor mensen met een beperking, wat betekent dit dan eigenlijk en hoe pak je dat aan? “Ik werk niet alleen voor mensen met een zichtbare beperking, maar ook de onzichtbare beperkingen, zoals autisme. Zij hebben soms even een ruimte nodig zonder prikkels. Ik kijk altijd naar de wensen en behoeften van mijn klant en stel daar de reis op samen. Het moet echt bij iemand passen.”
Rike heeft over de hele wereld collega’s zitten die meedenken en meewerken. Zo is er een databank met leveranciers die in alles kunnen voorzien, zoals hulpmiddelen, maar ook inzicht geven in welke stranden toegankelijk zijn. “Als je gaat zoeken is er op websites zeer beperkt tot weinig informatie te vinden, ‘waardeloos’ is het eigenlijk. Dit is de reden dat ik de website van Ongehinderd raadpleeg, maar ook hierin hoop ik dat er nog meer locaties zijn die gaan aansluiten. Soms is het een uitdagende zoektocht.”
“Velen zijn zich niet bewust hoe groot de doelgroep eigenlijk is, vaak kom je met hele kleine aanpassingen al uit de voeten.”
Soms zijn er locaties en ondernemers die het ook wel lastig vinden om precies in te schatten wat iemand met een beperking nodig heeft en waaraan gedacht moet worden. Vragend naar een tip of advies voor een ondernemer zegt Rike: “Wees bewust dat er een hele grote groep is die je ook kunt bereiken en net zo goed een klant van je kan zijn. Met een paar kleine aanpassingen. Je hoeft niet je hele toko op z’n kop te zetten, als je maar zorgt dat deze mensen ook inclusief kunnen genieten van wat jij aanbiedt. Het is de bewustwording. Een voorbeeld van zo’n aanpassing is een verlaagde receptie, zodat gasten in een rolstoel ook in de ogen aangekeken worden. Het zijn soms hele kleine aanpassingen. Het zijn niet alleen de mensen met een beperking, zij hebben ook familie en vrienden met wie ze op reis willen. Ook dat moet samen gaan in de reis.”
“Een vakantie waarbij ze ook echt kunnen deelnemen aan het geheel en genieten van alle faciliteiten.”
Om het gesprek af te sluiten en met een zonnig en optimistisch oog naar de toekomst fantaseert Rike over de ideale reisbranche: “Dat iedereen, ongeacht de behoefte, zijn/haar/hen droom kan naleven, dat je dat ene land kunt bezoeken dat hoog op je bucketlist staat, zonder dat je tegengehouden wordt.”
Wilt u voor uw locatie ook de toegankelijkheid in kaart brengen en een grote potentiële markt bereiken? Neem dan contact op en wij gaan voor u aan de slag.