Uit handen van Gerard de Nooij (directeur van Ongehinderd) ontving Directeur Operationele Zaken Ronald Fiolet het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid, waar sinds 2016 naartoe gewerkt is. De Ziggo Dome is hiermee de eerste Nederlandse concertzaal die het Keurmerk ontvangt.
Het Nederlands Keurmerk voor Toegankelijkheid (NLKT) is bedoeld voor de ruim 2,5 miljoen mensen in Nederland met een beperking. Dit zijn mensen met auditieve, visuele, motorische en verstandelijke beperkingen en mensen die gebruik maken van een assistentiehond. Het Keurmerk wordt na een uitgebreide toets verstrekt door Ongehinderd.
De aanleiding voor de Ziggo Dome om in aanmerking te komen voor het keurmerk, waren werkzaamheden die verricht werden voor bezoekers met een visuele beperking.
Er werd een samenwerking opgezocht met Ongehinderd; een social enterprise die bedrijven en gemeenten helpt om toegankelijkheid stapsgewijs verder te optimaliseren.
Vanuit daar is er toegewerkt naar het behalen van het keurmerk. Om in aanmerking te komen voor het keurmerk, is het gebouw gekeurd op meer dan 1500 punten. Uitgebreide toegankelijkheidsinformatie over de Ziggo Dome wordt weergegeven in de Ongehinderd app. Hiermee kunnen bezoekers met een beperking zich gemakkelijk voorbereiden op hun bezoek.
Na een uitgebreid adviesrapport van Ongehinderd, zijn aanpassingen in en om de Ziggo Dome gedaan om de toegankelijkheid te bevorderen. Een greep uit de aanpassingen is hieronder te lezen.
Directeur Operationele Zaken Ronald Fiolet: “Vanaf 2016 zijn wij bezig om het gebouw dusdanig in te richten en aan te passen, zodat het voldoet aan de eisen van het NLKT. Dat de Ziggo Dome nu door de keuring heen is, en wij het Keurmerk ontvangen, is bijzonder prettig. Iedereen moet van muziek kunnen genieten en wij doen er alles aan dit te faciliteren. Het is goed dat andere partijen, zoals Vereniging Voor Evenement Makers zich nu ook bezighouden met het onderwerp toegankelijkheid.”
Facilitair Manager Ruud Bongers vult aan: “Zoals Ongehinderd al onderstreept; toegankelijkheid wordt de norm, en ontoegankelijkheid de uitzondering.”.
Ziggo Dome wil hiermee het goede voorbeeld geven om de evenementenbranche toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.