Download de app
Navigatie knop

Persbericht: De Zonnebloem en Ongehinderd bundelen krachten

App maakt toegankelijkheid bij dagje uit duidelijk

De toegankelijkheid van vrijetijdslocaties is belangrijk voor mensen met een lichamelijke beperking. Is de locatie drempelvrij? Is er een invalidentoilet? Of een invalidenparkeerplaats? Sinds 2014 is er de gratis Ongehinderd app verkrijgbaar voor iOS en Android. Met deze landelijke app kan iedereen op ieder moment van de dag toegankelijke locaties vinden, maar ook zelf toevoegen en beoordelen. Door kennis te delen kun je vervelende teleurstellingen bij anderen voorkomen. Om de app nóg completer te maken bundelen Nationale Vereniging de Zonnebloem en Ongehinderd, eigenaar van de app, hun krachten. Noud van Rooij, directeur van Nationale Vereniging de Zonnebloem: “Onze deelnemers en vrijwilligers hebben veel ervaring met de toegankelijkheid van uiteenlopende locaties. Als geen ander kunnen zij hun kennis delen met andere gebruikers van de Ongehinderd app. We gaan hen daarom vragen de app te gebruiken tijdens hun uitstapjes (dagjes uit) en vakanties.”

Toegankelijkheid
Nationale Vereniging de Zonnebloem zet zich al jaren in om mensen met een lichamelijke beperking een onvergetelijke dag te bezorgen. Toegankelijkheid van attractieparken, musea en andere recreatieve voorzieningen is daarbij enorm belangrijk. Door de samenwerking ondersteunt de Zonnebloem de verdere ontwikkeling van de Ongehinderd app. Zodoende groeit het aantal locaties in de app.

Nut en noodzaak
“Mensen met een lichamelijke beperking zoeken maximale bewegingsvrijheid. Iedereen wil immers spontaan kunnen genieten van zijn of haar vrije tijd. De belangrijkste voorwaarde daarvoor is toegankelijkheid”, vertelt Gerard de Nooij, directeur van Ongehinderd. “Door de krachten te bundelen met de Zonnebloem kunnen nog meer mensen onze app gebruiken en daardoor ongehinderd door het leven gaan.”

Nationale Vereniging de Zonnebloem
Bij de Zonnebloem draait het om mensen. Al meer dan 65 jaar. We brengen ze bij elkaar. Staan voor ze klaar. En zetten alles op alles om mensen met een handicap een onvergetelijke dag te bezorgen. Een lichamelijke handicap hoeft wat ons betreft nooit een belemmering te zijn. We willen dat iedereen volop van het leven kan genieten.

Ongehinderd
Ongehinderd zet zich in voor een toegankelijker Nederland. Met getrainde testteams worden locaties door het hele land getoetst voor de Ongehinderd app. Daarnaast helpt Ongehinderd gemeenten en bedrijven door knelpunten te onderzoeken en praktische verbeteradviezen te geven. Hierdoor kunnen steeds meer locaties ongehinderd bezocht worden door mensen met een beperking.

Voor meer informatie over de samenwerking tussen de Zonnebloem en Ongehinderd kunt u contact opnemen met:
– Jan-Willem Heijkoop, woordvoerder van de Zonnebloem: (076) 564 63 13 / jan-willem.heijkoop@zonnebloem.nl
– Gerard de Nooij, directeur van Ongehinderd: 06 – 24 43 53 64 / gerard@ongehinderd.nl

Partners van Ongehinderd

Met trots presenteren wij onze partners die samen met ons Nederland toegankelijker maken: