De verkiezingsperiode komt er weer aan, half maart mogen we onze stem uitbrengen voor nieuwe leden binnen de gemeenteraad. Voor kiezers met een beperking is het belangrijk dat stembureaus goed toegankelijk zijn. Waar kun je bijvoorbeeld goed terecht met een rolstoel of waar zijn de juiste voorzieningen als je slecht ter been bent? Ongehinderd heeft afgelopen jaren de toegankelijkheid van veel stembureaus in kaart gebracht, waaronder de stembureaus in Gemeente Bernheze. We gingen hierover in gesprek met Dick van de Leest.
Best practice uit Gemeente Bernheze
Dick van de Leest heeft voor zijn pensioen een aantal maanden geleden, ruim 44 jaar bij Gemeente Bernheze gewerkt, in de functie van Opzichter Openbare Ruimte. Een brede functie waarbij hij zorgde dat er zoveel mogelijk kleine werkzaamheden opgepakt worden. Tijdens de verkiezingsperiode vorig jaar is hij druk geweest met het inrichten en de toegankelijkheid van de stembureaus binnen de gemeente. Hij vertelt hierover: “Ik kreeg een lijstje met stembureaus door die ingericht moeten worden n.a.v. de door Ongehinderd ontvangen rapportages. Ik zorgde dat dit wordt opgepakt en had hierin dan een adviserende rol over de aanpassingen.”
Naar aanleiding van de toets door onze Inspecteur Toegankelijkheid hebben jullie als gemeente adviesrapportages ontvangen om de stembureaus beter toegankelijk te maken. Wat vonden jullie van deze rapportages?
“De rapportages waren voor ons zeer duidelijk, vooral omdat er bij elke op- of aanmerking foto’s stonden. Dit was erg fijn om mee te werken. Bij onduidelijkheden hebben we met Ongehinderd overlegd, bijvoorbeeld of sommige aanpassingen noodzakelijk of aanbevolen waren. De aanbevelingen uit het rapport die voor nu niet noodzakelijk waren om aan te passen, pakken we misschien op de langere termijn op.”
Na het ontvangen van deze rapportages zijn jullie als gemeente direct aan de slag gegaan met de aanbevelingen. Welke aanpassingen hebben jullie bijvoorbeeld gedaan en hoe hebben jullie dit aangepakt?
“We hebben veel parkeerplaatsen verbreed. We hebben dan bijvoorbeeld van drie bestaande parkeerplaatsen twee bredere gemaakt met een bord om de gehandicaptenparkeerplaats te markeren. Daarnaast hebben we bij rolstoelvriendelijke toiletten beugels op de deur gemaakt en prullenbakken opgehangen. Ook hebben we waar dit nodig was op ooghoogte strips op de deuren geplakt en op de trappen bij het gemeentehuis herkenbaar lint geplakt. Deze hebben we ook na de verkiezingen laten hangen. De toets door Ongehinderd is wat dat betreft qua algemene toegankelijkheid ook een goede les voor ons geweest.”
Zijn er ook oplossingen die jullie speciaal voor de verkiezingen uitgevoerd hebben?
“Als tijdelijke oplossing hebben we tijdens de verkiezingen matten over de roosters voor de deur gelegd. Ook hebben we als gemeente drempelhulpen aangeschaft die we als tijdelijke oplossing naar de verkiezingslocaties toegebracht hebben. Locaties die deze blijvend nodig hebben mochten deze drempelhulp van ons echter ook na de verkiezingen op locatie houden, zodat ze hem konden neerleggen als het nodig is.”
Kun je een voorbeeld geven van een stemlocatie die gemakkelijk toegankelijker te maken was en eentje waarbij dit lastiger was?
“De meeste locaties waren al redelijk goed toegankelijk. Bij een van de sporthallen was het stemgedeelte echter niet toegankelijk bereikbaar voor mensen met een rolstoel of rollator. De hellingbaan omhoog was hiervoor niet breed genoeg en deze was op korte termijn niet aan te passen. Als tijdelijke oplossing hiervoor stond bij elke deur een gastheer of gastvrouw die de stemmers via een alternatieve route met aanwijzingen op bordjes door de kleedkamers naar het stemgedeelte leidden.”
Hoe heb je de samenwerking met Ongehinderd ervaren?
“Van de samenwerking met Ongehinderd en de toetsen door de Inspecteurs Toegankelijkheid zijn we een stuk wijzer geworden. Als bepaalde zaken qua toegankelijkheid nog niet helemaal goed waren, zoals de roosters voor de deur, werden hiervoor ook gelijk oplossingen gegeven zoals een mat neerleggen. Het was heel fijn dat we er zelf eigenlijk niet over na hoefden te denken, de oplossing werd gewoon aangedragen. De rapportages waren gemakkelijk om mee te werken en het was fijn om bepaalde inzichten onder ogen te krijgen. We hebben hier dan ook veel van geleerd voor wanneer we eventuele nieuwe stemlocaties toegankelijk kunnen maken.”